Wednesday, April 15, 2015

Mantap

Assalamualaikum

Idea cerita ni dipetik dari perbualan seorang Ustaz (tak tahu nama beliau siapa) di dalam konti Ikim.fm. 

Beliau menerima satu soalan. Bagi aku soalan ni macam tak logik di tanya dan tak tercapai akal untuk di jawab. Tapi pada asalnya, aku selalu jugak fikir soalan yang susah mcm ni. 

Aha, suspen tak? Soalan apa ek? 

Soalan mengenai turunnya Nabi Isa a.s ke bumi. Saya pasti semua orang tahu tentang kisah Nabi Isa yang diangkat oleh Allah swt. Kisah ni sangat popular waktu aku kecik dulu. 

Kita balik balik pada soalan tadi. Soalan pendengar Ikim: 

" Nabi Isa a.s diturunkan semula ke bumi dalam keadaan muda atau tua?" 

So bila dgr soalan dia mcm ni, "AHA! ada jugak orang tanyakan untuk aku." 

Bayangkan, Nabi Isa diangkat sebelum zaman Nabi Muhammad s.a.w lagi. Nabi terakhir kita. Tak terbayang berapa ratus or ribu tahun yang dah lalu. 

Nak tahu Ustaz tu jawab apa? Jawapan yang buat kita berfikir dan sangat simple.

"1 hari di akhirat bersamaan dengan 1000 tahun di dunia" dan pada pendapat beliau, Nabi Isa akan diturunkan dalam usia baginda di angkat. Rasanya cukup jawapan ni untuk siapa yang masih tertanya. Jawapan seterusnya ada pada kita. Fikir 


Gambar 1: Jangan gelak aw lukisan kite. hehe. Bye!