Wednesday, May 6, 2015

WAW.. OUCH.. HA? OH YEH..

WAW gigi ku belubang gara-gara gelojohnya makan pelam cicah kuah rojak Mak Bee dengan budak classmates. Dah 3 minggu baru perasan berlubang. Sebab waktu masukkan pelam yang telah disaluti dgn kuah Mak Bee, tiba-tiba jeng3 tergigit benda yang keras. "PRAAAP" aduh, tapi cover ah depan kwn2 perempuan, sebab nanti nampak sangat aku gelojoh. haha. 


I remember waktu kecil2 dulu abah ada bawak pergi klinik gigi swasta untuk tampal gigi abah. Satu pengalaman yang tak dapat dilupakan sampai skrg. You know, the room is like Operation Theater tapi takdelah sebesar OT. Ada lampu kat atas kepala, ada tools dekat tepi. Aku duduk tepi membelakangkan doktor. 



Bila bunyi je drill tu "zzzzzzzzzz" kaki abah menggeletar. Bunyi lagi, then kaki abah tak duduk diam, menggeletar. How i feel waktu tu, "apa doktor ni buat kat abah kite.... dia potong2 gusi abah ke.... darah terpancut2 ke.... kesian kat abah.... ishhh, menggeletar lagi kaki tu..... takut....... ish doktor ni bapak jahatnya..... abah sakit tu...." uish macam2 lah. macam nak nangis aku waktu tu. Then bila dah selesai, muka abah ilek je. Turun dari katil. Bila aku tanya, abah sakit ke? "Tak...." 

Habis tu kenapa kaki abah menggeletar "abah nyilu...." 


Since dari tu, takut nak tampal gigi sebab reaksi abah tu buatkan aku rasa nyilu tu memeritkan. Then, selalu tanya kawan2 yang pernah kena tampal gigi. Diorang cakap, nyilu."ish.. dorang ni tak sakit ke. Cakap 'nyilu' tu cam perkara kecil je. 



Kelmarin pergi klinik gigi untuk tampal. Waktu niat nak pergi klinik tu, mmg tak teringat tentang peristiwa abah ni. Tenang, ilek je. Aha, mungkin sebab terlalu sayangkan gigi. Sebab ada orang cakap gigi kite bersih "kihkihkihkih" dengar tak kita gelak. Ok back to the story, then, bila kat atas katil, doc check "okay, gigi berlubang, kena tampal ni" Waktu ni rasa seronok sbb dtg tanpa buat appoinment, then terus dpt rawatan. So, im excited lah. Then the doc said "okay, bagi saya ^%$%^.... *#$%..... sediakan ^&@#$*" dekat assisstance dia. Waktu ni lah aku teringat abah! Rasa dah cuak dah waktu ni, aku lupa soal sakit ke tak. Then dgn mulut yang ternganga yang berisi satu alat yang macam vacuum tu (lah kot haha), then aku bersuara "ha..kek.. ak...??" bermaksud, sakit tak? Doc cakap, nyilu sikit. 



Aku dah tak senang duduk, tangan genggam baju kurung, mata pejam rapat serapat2 nya, mulut bukak besar then 1...2...3... bunyi "zzzzzzzzzzzzzzz" ALAMAKKKK!!!! "zzzzzzzzz"  EH! EH! MANA ADA SAKIT MANA!! HAHAHAHA HELLO HELLO ADAKAH GIGI SAYA SEDANG DIGERUDI? aku cuba nak hayati rasa sakit tu, tapi tak ada. TAK ADA. MAKSUDNYA SELAMA NI AKU TERTIPU?? TIPAH TERTIPU LAH AKU NI? SO AKU NI TIPAH? BUKAN MIRAH? HAHAHAHA wow miracles happen! 



Kesimpulannya, janganlah judge pada benda yang kita tak betul2 rasa pada batang hidung sendiri.Tapi cerita ni focus pada gigi, bukan pada hidung. Yang kedua, kok iye pun, makan tu biarlah sopan sikit, janganlah gelojoh walaupun mengidam macam mana sekali pun. Nanti ada jugak tertelan gigi. Yang ketiga, sayangilah gigi anda. Gosok setiap malam sebelum tidur. Kalau terlalu malas sebab mengantuk tu, its okay lah. Sekali sekala kan. Bukan selalu. Sebab my classmate bagitahu, kalau kite tak gosok gigi, esok pagi kita bangun, ada beribu-ribu kuman kat gigi kita. Once kita dah sakit gigi, satu kerja pun tak jalan sebab dok tendang2 gigi yang sakit tu dgn lidah. Fuh, sejarah hitam lah kalau time sakit gigi ni. Sayangilah gigi mu. Especially usia dah mencecah 18 ke atas, gigi kekal tu. Lagi satu effect kalau gigi lubang atau rosak ni, ia akan mengeluarkan nafas bau yang tak sedap so nanti tak selesa nak bercakap dgn org. Setuju? Okay jaga gigi tu!!!!!!! 



I boleh jadi denstist tak?? hehe because my awareness terhadap penjagaan gigi ni terlalu tinggi. Syukur lah kan :) Alhamdulillah